Brede vorming
Kinderen groeien op in een wereld die snel verandert. Tegelijkertijd is het onze opdracht onze leerlingen in een snel veranderende samenleving voor te bereiden op en toe te rusten tot deze toekomst.
Dit alles vraagt om verbreding en verdieping van ons onderwijs waarin wij onze leerlingen, in samenwerking met de ouders/verzorgers, in staat stellen zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Op de scholen van Agora doen we dit door te werken aan de brede vorming van kinderen. Voor deze brede vorming gebruiken we de term: ‘bildung’. Het betekent in feite: worden wie je al bent. Bildung is een proces van persoonlijke vorming waarbij kinderen kennis maken met alle culturele en maatschappelijke kanten van de wereld waarin ze leven. Wij zetten in op de ontwikkeling van competenties als: samenwerken, communiceren, creativiteit, kritisch denken, zelfsturend en probleemoplossend vermogen, culturele sensitiviteit en sociaal bewustzijn. Hierdoor ontwikkelt een kind een sterke identiteit, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in een veranderende omgeving.
Meer informatie over bildung bij Agora leest u op de pagina bildung van de Agora website.
Kinderen groeien op een een wereld waarin veel van hen gevraagd wordt. Op De Windroos bieden we de kinderen de ruimte om zich te ontwikkelen naar eigen kunnen. We vinden het belangrijk om ruimte te geven en zelf doelen te stellen. We praten met de kinderen over het maken van keuzes, het waarom en hoe. Waarom gaan we naar school? Wat vraagt dit van jou? Wat doe je als een fout maakt?
Het aanbod van onze vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en de creatieve vakken worden in project vorm gegeven. Wij noemen dat IPC: International Primary Curriculum. In deze eeuw gaat het naast kennis om vaardigheden verwerven. IPC biedt samen met de leerkrachten de mogelijkheid voor kinderen om actief betrokken te worden bij hun eigen leerproces. Ze leren te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Daarnaast werken de kinderen aan zelfvertrouwen, begrip en ontdekken ze hun eigen talenten en mogelijkheden.