Ouderbetrokkenheid
Op onze school vinden we ouderbetrokkenheid van groot belang. Kinderen van ouders die betrokken zijn bij het leren en ontwikkelen van hun kind, komen meer tot bloei dan kinderen van ouders die deze betrokkenheid niet tonen.
Wat betekent ouderbetrokkenheid?
Ouderbetrokkenheid betekent dat ouders en school vanuit gelijkwaardigheid goed samenwerken. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van uw kind. We willen dat elk kind tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling komt.
Waaruit bestaat ouderbetrokkenheid?
- Betrokkenheid op de school als (waarden-gemeenschap):
De school is er niet alleen voor een individueel kind, maar voor alle leerlingen. Het is een gemeenschap van kinderen, ouders en andere volwassenen. Professionals, ouders en kinderen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin kinderen (individueel en als groep) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er binnen die gemeenschap waarden en normen zijn bepaald, gedeeld en worden nageleefd.
- Betrokkenheid op de ontwikkeling van het eigen kind: de educatieve driehoek:
U heeft als ouder(s) kennis van de ontwikkeling en leerprocessen van uw kind. Vanuit die rol bent u in de educatieve driehoek betrokken. In de educatieve driehoek tussen kind, ouder en leraar is iedereen gelijkwaardig op basis van erkende ongelijkheid.
- Thuisbetrokkenheid: het faciliteren en stimuleren van de ontwikkeling thuis
U stimuleert uw kind in de thuissituatie bij de ontwikkeling. Indien gewenst, adviseert de school hierbij.
De teamleden van De Windroos zien u de ouders als partner. Als professionals zorgen wij samen met u als ouders en de leerlingen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod. We stimuleren de kinderen om een eigen onderwijsdoel te stellen. Als team steunen we de kinderen om dit doel te behalen.
Op De Windroos zijn ouders van belang. We hebben een TaalCafé opgericht waar Nederlandse les wordt gegeven. Heeft u hiervoor interesse, laat het ons weten. Het TaalCafé is iedere donderdagochtend en de koffie en thee staat voor u klaar.
Samenwerking met ouders
Op onze school werken we graag met ouders samen. U kent uw kind(eren) het beste en wij zijn professionals in het onderwijs. Op het moment dat we zo goed mogelijk samenwerken is dat het beste voor de ontwikkeling van uw zoon/dochter.
We heten alle ouders en kinderen ’s ochtends welkom bij de deur. We nodigen ouders uit voor informatiebijeenkomsten, denken samen na over mogelijkheden binnen het onderwijs en ook over beleidsontwikkelingen als lid van de MR of de GMR.
Brugfunctionaris
Sinds juni 2019 werkt op onze school een brugfunctionaris. De brugfunctionaris speelt een duidelijke rol op basisscholen door de verbinding te versterken tussen ouders, school en (maatschappelijke) organisaties in de wijk. De brugfunctionaris helpt om de communicatie tussen school en gezin soepeler te laten verlopen en maakt het voor ouders gemakkelijker om vragen te stellen of zorgen te delen. Ouders kunnen de brugfunctionaris op laagdrempelige wijze benaderen tijdens of na schooltijd. De brugfunctionaris biedt praktische ondersteuning, zoals het geven van opvoedtips of vragen rondom financiën. Leerkrachten schakelen haar regelmatig in om te helpen bij het contact met ouders. Daarnaast organiseert zij ontmoetingen tussen ouders binnen de school om informatie met elkaar uit te kunnen uitwisselen. Ook helpt de brugfunctionaris ouders de weg te vinden naar instanties of voorzieningen zoals bijvoorbeeld sociaal wijkteams, de GGD, sportclubs, huiswerkbegeleiding, taallessen en de bibliotheek. Onze brugfunctionaris is elke dag op school aanwezig.